tisdag 3 april 2012

Det händer NU

Ja, jag vet. Försenad recension. Men vi låtsas att det är den första April ( då jag skulle recenserat den) idag istället, ok? Bra!

Av Sofia Nordin
Titel: Det händer NU
Utgiven: 2010
Förlag: rabén&sjögren
Sidor: 248
Första meningen: Vi sitter i uppehållsrummet på lunchrasten, Sigrid och jag, och Mimmi, Zainab och Isis, och plötsligt är det som om jag inte står ut längre.

Stella är en av de populära tjejerna i klassen. Hon är snygg, vet vad som är inne, har många killar som säkert tycker att hon är supersexig, hon har alltså allt man kan önska sig. Men hon känner att hon lever i en låtsasvärld, hon är inte ett dugg intresserad av några killar. Den enda hon ser är sin bästa kompis Sigrid. Hon upptäckte ganska nyss att hon var störtförälskad i sin bästa kompis, och hon vet inte om hon ska vara glad eller ledsen. Hon kan inte koncentrera sig när Sigrid är i närheten, men hon har lyckats dölja det rätt så väl, hon är rätt så säker på att ingen märkt det.
Så när Sigrid frågar Stella om hon vill följa med till Kreta i två veckor, bara Stella och Sigrid (och Sigrids familj), blir Stella överlycklig. Nu kan hon ägna två hela veckor att kolla på Sigrid och vara med Sigrid. Men under Kreta resan, så upptäcker Stella att Sigrids äldre bror Hannes inte kan ta ögonen ifrån Stella. Han har blivit kär i henne. Hon blir smickrad, men hon har inga känslor för honom, ändå så uppmuntrar hon honom. Om hon lyckas bli attraherad av Hannes, så kanske hon slutar vara kär i Sigrid? Det funkar såklart inte, och Stella blir lite besviken, och Hannes också eftersom han tror det är honom det är fel på.
Efter Kreta fortsätter det som vanligt i skolan, och Stella får kontakt med en 84 årig tant på nätet, som också är lesbisk, och de blir mejlkompisar med varandra. Tanten, som heter Agnes, blev kär i en tjej när hon var sexton år, men det fick inte varandra utan gifte sig med varsin gubbe, eftersom alla trodde att om man var homosexuell (på den tiden), så var man psysikt sjuk. Men nu har Agnes ungdomsförälskelse dött, likaså hennes gubbe, och hon har hittat en annan tant, och de är ihop.
Stella blir väldigt uppiggad av Agnes mejl, och bestämmer sig för att berätta för Sigrid hur hon känner. Men vad kommer Sigrid säga? Kommer hon känna likadant? Kommer hon tycka Stella är knäpp och aldrig vela vara med henne mer, och det skulle verkligen inte Stella kunna klara av.

Stella går i nian, har jag för mig, och har blont långt hår och är väl det man kallar "snygg". Hon är populär, men inte så att hon är en korkad sminkdocka som knappt vet vad kretslopp betyder (okej, nu säger jag inte att de som sminkar sig är korkade, men det finns sådana personer i böcker, ibland), hon kanske har smink, men hon är smart och har lägger till egna små detaljer till sin kläder, så hon får en egen stil, vilket väl är bra. Hon har världens bästa mamma, som hon tycker att hon inte förtjänar, hennes pappa vet jag inte hur det är med. Hon kan vara rätt så elak ibland, eller skadeglad. Ett litet plus är iallafall att hon vet att hon är det. Till exempel när hon uppmuntrar Hannes, så han blir utom sig av glädje, och sen bara dumpar honom i slutet. Hon är väldigt bra på att rita, mest blir det bilder av Sigrid. Hon tycker inte om såna tjejer som pussar varandra (eller killar) bara för att få uppmärksamhet eller sticka ut. Hon tänker väldigt mycket "äh, det gör ingen skillnad", till exempel på ett party och det är en kille som lägger handen om hennes axel, då tänker hon typ "Äh, det gör ingen skillnad, han är säkert full". Hon gillar att bli gillad, helt enkelt.

Jag tycker boken var jättebra, Sofia fångar verkligen känslan av att vara kär när man vet att det är svårt, i det är fallet är det svårt för Stella eftersom hon inte vet vad andra ska tycka.. Man lever sig verkligen in i Stellas situation. Den här boken är så fruktansvärt mysig och härlig. Tyvärr tog den slut alldeles för fort, det tog en dag att läsa ut den, men om den hade varit längre hade det blivit lite utdraget. Det fanns inte så många miljöbeskrivningar, det kunde varit fler, men hon beskrev alla personer väldigt bra! Man såg verkligen personerna framför sig. Omslaget är väldigt snyggt, det blir pluspoäng! Jag älskar alla omslag med ett foto som omslag, det ser så bra ut. Det kunde funnits lite mer manliga karaktärer, det fanns nästan bara tjejer med, den enda killen som var med och sa någonting var Hannes. Jag kan ha förbisett någon, men jag tror inte det. Rätta mig om jag har fel!
Jag tycker boken var superbra, den är absolut läsvärd!

P.S. Nu är jag i Frankrike! Det är typ 20 grader! Eller, det var det iallafall, just nu mullrar åskan också, men jag försöker glömma bort det :)

1 kommentar:

  1. Åh, jag älskar den här boken! :D Håller med om att omslaget är himla snyggt :)

    SvaraRadera