onsdag 4 april 2012

Lola and the Boy Next Door

Av Stephanie pekins
Titel: Lola and the Boy Next Door
Utgiven: 2011
Förlag: Dutton Books
Sidor: 338

Första meningen: I have three simple wishes.

Lola har tre enkla önskningar. Ett: Komma till Vinterbalen (eller, min översättning kanske inte är helt perfekt, men det står "winter formal", och jag vet inte vad det betyder (utom att "Winter" betyder vinter) så jag tog det som passade. Om ni hittat något mer passande kan ni kommentera!) klädd som Marie Antoinette. Med en väldigt detaljerad peruk, och med en klänning så stor och bred att hon bara skulle kunna komma till dansen genom dubbla dörrar. Två: Att hennes pappor ska godkänna hennes pojkvän Max, eftersom de hatar honom.
Tre: Att hon aldrig ska möta Bell-tvillingarna igen.
Lola Nolan bor med sina två pappor i ett hus i USA. Hon har en pojkvän som är fem år äldre än henne, som är hårdrockare, hon har en bästa vän vid namn Lindsey, och hon har en speciell känsla för kostymer. Hon har bestämt sig för att aldrig ha samma outfit två gånger i rad. Hon bryr sig inte ett dyft om vad andra tycker om det, hon kan ha få vad som helst att passa till vad som helst, hon har en helt egen stil. Livet leker, tills en dag de är några som flyttar in i det övergivna huset bredvid. Familjen Bell. Lola blir chockad. De skulle ju ha flyttat för gott. Eller? Bell-tvillingarna består av Calliope, en tjej som varit bästis med Lola ända sen dagis, och som sen bestämde sig för att att Lola inte var värdig hennes vänskap, och blev jätteelak mot hennes istället. Och så Cricket, killen som krossade hennes hjärta. Världen snurrar runt för Lola, men hon kan inte undvika att inte träffa Cricket, eftersom han har sitt fönster mittemot hennes. De träffas, och de blir vänner och pratar ofta med varandra. Men hon berättar aldrig någonting för Max, han skulle inte förstå. Livet blir allt mer komplicerat, men kan hon vara vän med Cricket, som hon haft känslor för nästan så länge hon kan minnas, utan att berätta för Max, och har verkligen hennes känslor för honom verkligen försvunnit helt?

Jag älskar sättet Lola klär sig, hon har en så rolig och färgglad stil! Och att hon klär sig helt som hon vill gör ju inte saken sämre! Hon är rolig, och smart. Eller, jag vet inte riktigt om hon är bra i skolan eller så, för boken utspelar sig aldrig i skolan, men hon kan ge svar på tal och verkar kreativ och spännande! Hon kanske verkar tuff, men egentligen är hon en rätt så lydig flicka som är i behov av sina föräldrar stöd ibland. Hon är en väldigt bra dotter, det tycker hon faktiskt att hon är. Hon tar sitt ansvar av hushållet, går int ut och kommer hem mitt i natten, går ut med hunden, osv. Jag tycker lite synd om henne eftersom hennes mamma är lite knäpp och kanske ingen direkt modersfigur, men jag tycker hon klarar det bra. Ibland kan hon göra saker hon inte riktigt tänkt igenom, som är lite mer impulsivt.
Jag tar med Cricket också, han är viktig! Han är en slags uppfinnare, han är iallafall väldigt  bra på det. Han lagade en brödrost när han var typ fem år! Han känns som en sån "snäll kille" ("nice guy"). Han frågar om lov, han gör inte sådant han inte får, osv. Han skriver alltid som små meddelanden på sin vänstra hand för att komma ihåg saker, till exempel "KÖP MJÖLK", eller något sånt. Hans hår står alltid rakt upp. Han verkar blyg, snäll och romantisk.

Jag tycker såklart boken var superbra! Den var lika bra som "Anna and the French Kiss" (recension här) fast ändå helt annorluna. Enda likheten var nog att det var en kärlekshistoria. Och att Anna i "Anna and the French Kiss" är med i boken! Det är bra! Jag älskar hennes pappor, speciellt Andy med pajerna. De verkar väldigt snälla, men kanske lite överbeskyddande. Jag älskar (har jag redan skrivit det?) sättet Stephanie skriver, allt känns så...färgglatt på något sätt! Hela boken skiner! Jag gillar när Stephanie beskriver vilken slags outfit Lola har just den dagen, man kan se det framför sig! Väldigt snyggt omslag, dessutom! Det finns inte mycket dåligt med denna bok, men det är sällan jag hittar böcker jag inte tycker om, men jaja. Den passar nog inte till såna som bara gillar böcker med action och krig och sånt.
Alla karaktärer är olika och unika,
Den är boken är superbra och garanterat läsvärd för de som gillar mysiga kärlekshistorier med färgstarka karaktärer och bra och roliga miljöer!
Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar